Søknadsskjema

Du kan sende skriftlig søknad til tildelingskontoret. Søknadsskjemaet er tilgjengelig på våre nettsider og på servicekontoret. Det er den som skal ha tjenesten som skal søke. Verge eller annen med skriftlig fullmakt kan også søke på vegne av deg. Det er ikke viktig at du kjenner til akkurat hvilke tjenestetilbud kommunen har. Du beskriver ditt behov godt i søknaden, og så vil vi forsøkte å finne gode løsninger sammen med deg. Trenger du hjelp til å fylle ut søknaden, kan du få hjelp av tildelingskontoret.
Kommunale helse- og omsorgstjenester
Ledsagerbevis

Søknadssskjema ledsagerbevis (DOCX, 30 kB)

Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader på kultur- og fritidsarrangement og på transportmidler der ordningen aksepteres. Ordningen vedtas og administreres i din hjemkommune, men ledsagerbeviset er gyldig i hele landet. 

Målet for tjenesten 
Ledsagerbeviset gir den personen som ledsager deg fri eller rabattert adgang til en del kultur- og fritidsarrangement og til visse transportmidler. Beviset utstedes til deg. 

Hvem kan få ledsagerbevis

  • Ledsagerbevis er beregnet på personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for bistand for å kunne delta på arrangementer. 
  • Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. 
  • Det må foreligge et passfoto ved ledsagerbeviset. 
  • Det foretas ingen økonomisk behovsprøving i forbindelse med søknaden. Ordningen er ikke avhengig av om du mottar trygdeytelser.  
  • Ordningen med ledsagerbevis omfatter personer med funksjonshemming av minst 2-3 års varighet. 
  • Nedre aldersgrense for søkere er normalt 8 år. 
  • Brukeren må være registrert i folkeregisteret i den kommunen hvor det søkes om ledsagerbevis. 
  • I henhold til Statens råd for funksjonshemmedes retningslinjer skal ledsager fortrinnsvis være over 16 år. 

Pris for tjenesten 

Ledsagerbevis er gratis

Tilrettelagt transport (TT-kort)

Søknadsskjema finnes på Finnmark fylkeskommunes hjemmeside: https://www.ffk.no/tjenester/samferdsel/tt-kort-tilrettelagt-transport/ 

 

Transport tilbudet gis i form av dør-til-dør transport, slik at du har muligheter til å delta på aktiviteter i nærmiljøet. 

Søknad om TT-kort sendes til Karasjok kommunes postmottak, eller leveres til servicekontoret på rådhuset.

Målet for tjenesten 
Brukerretta kan gis til personer som etter folkeregisteret er bosatt i Karasjok som på grunn av psykiske eller fysiske funksjonshemming ikke – eller bare med meget betydelig vanskeligheter - kan benytte det kollektive trafikktilbudet.  

Hva kan TT-kortet brukes til?
TT-kortet kan benyttes til fritidsreiser med taxi.
Det skal ikke benyttes til jobb, studier, lege/fysioterapi og eller andre tjenester som dekkes av folketrygden. 
TT-kortet gjelder heller ikke for skole- eller arbeidsreise.

Hvem kan få TT-kort 
Alle som er i behov for TT-ordning for å ha muligheter til å delta på aktiviteter i nærmiljøet.

Kommunen skal ha en godkjenningsnemd som godkjenner det antall brukere som kommunen er tildelt på sine kvoter. Godkjenningsnemda i Karasjok kommune består av tre personer, der to har medisinsk faglig kompetanse og rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne er representert. Godkjenningsnemda har møte 4 ganger i året, og ellers etter behov.   

Tjenesten omfatter også 
Kommunen melder inn nye godkjente brukere til Rogaland Taxi fortløpende hele året. Dette gjelder også for endringer blant eksisterende brukere. Godkjent bruker kan ta med en ledsager uten ekstra kostnad. 

Tjenesten omfatter ikke 
Institusjonsbeboere med heldøgns omsorg og/eller pleie, der kommunen helt eller delvis dekker utgiftene til oppholdet og beboer betaler vederlag, kan ikke godkjennes som brukere av ordningen. 

Pris for tjenesten 
Bruker betaler egenandel tilsvarende honnørbillett på kollektivtrafikk i Finnmark. Egenandelen betales kun av bruker, ikke en eventuell ledsager.  


Relevante linker:
Informasjon om tilrettelagt transport hos fylkeskommunen

Parkeringstillatelse

Søknadsskjema parkeringstillatelse (DOCX, 82 kB)

 

Karasjok kommune gir etter søknad parkeringstillatelse for forflytningshemmede til:  

  • Fører av motorvogn som har særlig behov for parkeringsletter i samband med bosted, arbeid og/eller annen aktivitet fordi vedkommende ikke kan gå eller har store vansker med å bevege seg over noen lengder. 
  • Passasjer som regelmessig trenger hjelp av fører utenfor motorvognen og som har særlig behov for parkeringslettelser i samband med bosted, arbeid og/eller annen aktivitet fordi vedkommende ikke kan gå eller har store vansker med å bevege seg over noen lengder. 

 

Målet for tjenesten 
Målet er å gi forflytningshemmede med et reelt behov for parkeringslette ett tilgjengelig parkeringstilbud. 

Hvem kan få parkeringsbevis

  • Forflytningshemmede
  • Tillatelse skal gis av kommunen for begrenset tid, maksimalt 5 år. Men ikke for mindre enn 2 år.
  • Navn og bilde av den forflytningshemmede er plassert på bevisets bakside. 

 

For å søke om parkeringstillatelse for forflytningshemmede må personen oppfylle følgende krav:

  • Må ha legeerklæring eller erklæring fra annen helsepersonell som dokumenterer at vedkommende ikke kan gå eller har store vanskeligheter med å bevege deg over lengre avstander. 
  • Må kunne dokumentere behov for å parkere ved bosted, arbeid eller i forbindelse med regelmessige aktiviteter, for eksempel legebesøk.
  • 2 passfoto skal være vedlagt søknad
  • Det er samme prosedyre med søknadsskjema og legeerklæring uavhengig av om du søker for første gang eller skal fornye kortet.
  • Husk å søke om fornying i god tid. Inntil ny søknad er behandlet må du parkere på ordinære plasser og betale.

 

Pris for tjenesten

Parkeringsbeviset er gratis. 

Kontaktinfo

Marit Alette Eira Kildedam
Rådgiver på tildelingskontoret innen helse- og omsorgstjenester
E-post
Telefon 92 08 54 98