RTEK Entreprenør AS er miljøfyrtårn sertifisert

Ordfører utdelte bevis på Miljøfyrtårn-sertifisering til RTEK Entreprenør AS v/ Tony Remi Eriksen.

Karasjok kommune ønsker dere lykke til videre med det gode arbeidet.

Om Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er en sertifiseringsordning på miljøledelse. Et gyldig sertifikat på at virksomheten oppfyller Miljøfyrtårn-standarden er et anerkjent bevis på at sertifikatholder oppfyller en rekke kriterier for målrettet og kontinuerlig arbeid på klima og miljø. En sertifisert virksomhet oppfyller kriterier tilpasset egen drift og bransje, og gjennomfører tiltak for en mer miljøvennlig drift og bærekraftige verdikjeder samt et godt arbeidsmiljø. Et Miljøfyrtårn-sertifikat tildeles etter en uavhengig vurdering av en sertifisør. Hvert tredje år blir virksomheten resertifisert.

Stiftelsen Miljøfyrtårn har ansvar for å kvalitetssikre ordningen, herunder sertifiseringskriteriene og hjelpemidler. Stiftelsen Miljøfyrtårn utvikler og drifter Miljøfyrtårnportalen, som er virksomhetens digitale verktøy for å dokumentere sitt miljøarbeid og styre miljøarbeidet.

Stiftelsen Miljøfyrtårn kvalifiserer og kvalitetssikrer også uavhengige konsulenter som får tilgang til å rådgi virksomheter frem mot sertifisering. Miljøfyrtårn har imidlertid ingen påvirkning på vurderinger og kontroll som utøves av sertifisørene.

Hvorfor miljøsertifisering?

• Miljøfyrtårn er et konkret verktøy som hjelper virksomheter å jobbe kontinuerlig med miljøforbedringer og grønn omstilling.
  • Private aktører og det offentlige stiller krav til sin verdikjede og privatpersoner ønsker å ta bærekraftige valg i større grad.
  • Sertifisering gir deg økt konkurransekraft og du står sterkere i anbudsprosesser.
  • Du får god oversikt over de vesentlige miljøaspektene til din virksomhet, og hvordan klima- og miljøutslipp kan reduseres.
  • Stiftelsen Miljøfyrtårn er anerkjent av EU og er sidestilt med EMAS og ISO14001 i offentlige anskaffelser.